قلب تپنده سیستم برقی هر ماشین را باتری آن تشکیل می دهد. ایجاد مشکل و خرابی در باتری خودرو باعث ایجاد اختلال در سیستم برق رسانی خودروها می شود و نتیجه آن خرابی خودرو است. با توجه به اینکه امروزه اکثر وسایل نقلیه موتوری از باتریهای سرب اسیدی به عنوان منبع تغذیه برقی ماشین استفاده میکنند در این مطلب تلاش کرده ایم تا بهترین روش های تست باتری ماشین را از نظر سلامت توضیح دهیم. در این مطلب روش تست باتری به کمک ولت متر دیجیتال و هیدرومتر به صورت کامل شرح داده شده است و در ادامه روش تست باتری به کمک تستر باتری بصورت مختصر بیان شده است. با ما همراه باشید.
روش تست باتری ماشین به کمک ولت متر
یکی از روش های تست سلامت باتری استفاده از ولت متر و بررسی میزان ولتاژ تولیدی مجموعه سلولهای باتریهای سرب اسیدی می باشد. در ادامه روش اصولی انجام این نوع تست باتری شرح داده شده است با ما همراه باشید.
مراحل تست باتری ماشین به کمک ولت متر
اول
باتری را به طور کامل شارژ کنید ، سپس بگذارید به مدت چهار ساعت استراحت کند. اگر در حال آزمایش باتری خودرو هستید ، به مدت بیست دقیقه موتور خودروی خود را روشن نگه دارید و سپس موتور را به مدت چهار ساعت خاموش کنید. این فرایند شارژ و سپس استراحت باتری منجر به از بین رفتن شارژ سطحی باتری و در نهایت باعث بالا رفتن دقت تست با ولت متر خواهد شد.
دوم
تجهیزات ایمنی را بپوشید و ولت متر دیجیتال خود را روشن کنید. در این روش بهتر است مسائل ایمنی را رعایت کنید و دستکش های ضخیم ، آستین بلند و عینک محافظ بپوشید. جواهرات آویزان را نیز بردارید. ولت متر دیجیتال را با فشردن دکمه پاور آن و مشاهده صفحه نمایش “۰.۰” روشن کنید.
سوم
سر مثبت ولت متر را به ترمینال مثبت باتری متصل کنید. ولت متر دیجیتال دارای دو سر ، یکی قرمز و دیگری مشکی است که متصل به دستگاه ولت متر است. نوک فلزی سر قرمز ، مثبت (+) را بر روی ترمینال مثبت و قرمز باتری سرب اسید قرار دهید. اگر در حال بررسی باتری خودرو هستید ، لازم نیست کابل های متصل به ترمینال ها را جدا کنید. فقط مطمئن شوید که سر ولت متر را به خود ترمینال باتری اتصال دهید و نه به قسمتی از کابل متصل به آن. در برخی از وسایل نقلیه ، ممکن است مجبور شوید برای دسترسی به ترمینال مثبت ، یک کلاه پلاستیکی قرمز رنگ را بردارید.
چهارم
سر منفی ولت متر را به ترمینال منفی باتری متصل کنید. همان روال قبلی را دنبال کنید ، اما این بار با استفاده از سر سیاه (منفی) ولت متر به ترمینال سیاه و منفی باتری ضربه بزنید. این کار را در حالی انجام دهید که سر مثبت ولت متر را به ترمینال مثبت باتری اتصال داده اید. همیشه ابتدا سر مثبت را به ترمینال مثبت باتری اتصال دهید و سپس سر منفی ولت متر را به ترمینال منفی باتری متصل کنید. اگر ابتدا سر منفی ولت متر را وصل کنید و سر مثبت آن به هر ماده رسانایی برخورد کند باعث ایجاد اتصال کوتاه خواهد شد که به باتری آسیب خواهد زد. در موارد نادر باعث انفجار نیز میشود.
پنجم
عددی که صفحه نمایش ولت متر دیجیتال نشان میدهد را با عدد ولتاژ ایده ال باتری خود مقایسه کنید.در شرایط عادی ، باتری ۱۲ ولت سرب اسیدی خودرو باید عددی بین ۱۲.۴ تا ۱۲.۷ ولت را نشان دهد. انواع دیگر باتری های سربی اسید دارای عدد ولتاژ ایده آل متفاوتی هستند ، بنابراین دفترچه راهنمای محصول باتری خود را بررسی کنید یا به وب سایت سازنده مراجعه کنید.
- اگر باتری خودروی شما دارای ولتاژ زیر ۱۲.۴ باشد ، شارژ را به درستی نگه نمی دارد. در این حالت ، یا باتری خراب است و یا توسط یک وسیله مصرفی در وسیله نقلیه شما تخلیه می شود. به عنوان مثال ، چراغی که روشن گذاشته اید یا تبلتی که به شارژر خودرو متصل کرده اید.
- پس از اتمام آزمایش ، ابتدا سر منفی و سپس سر مثبت ولت متر را از ترمینال های باتری قطع کنید. این کار امکان ایجاد تصادفی اتصال کوتاه را تا حد زیادی کاهش می دهد.
روش تست باتری ماشین به کمک هیدرو متر (باتریهای سرب اسیدی با سلول باز)
یکی دیگر از روشهای تست باتری استفاده از هیدرومتر است. با استفاده از این وسیله می توان چگالی الکترولیت باتری سرب اسیدی را تخمین زد و بر اساس آن میزان شارژ و سلامت آنرا بررسی کرد . در ادامه انجام گام به گام و اصولی این روش بطور کامل شرح داده شده است.
مراحل تست باتری ماشین به کمک هیدرو متر
اول
حداقل ۸ ساعت قبل از تست باتری را به طور کامل شارژ کنید. باتری های سربی اسیدی بر اساس عملکرد و نحوه نصب آنها به روش های مختلف شارژ می شوند.
- اگر از نحوه شارژ باتری مطمئن نیستید ، دفترچه راهنمای محصول را بررسی کنید.
- این روش مخصوص باتری های سرب اسیدی سلول باز است. یعنی باتری سرب اسیدی با درپوش هایی که می توان آنها را برای دسترسی به مایع الکترولیت داخل باز کرد.باتری های سیلد اسیدی که بدون درپوش دسترسی هستند به این روش قابل بررسی نیستند.
دوم
از تجهیزات ایمنی مانند حداقل دستکش و عینک استفاده کنید. باتری های سرب اسیدی حاوی اسید سولفوریک خطرناک هستند ، بنابراین تجهیزات حفاظتی ضروری است. حداقل دستکش لاستیکی ضخیم یا PVC و عینک محافظ بپوشید. حتی بهتر است پیش بند کار لاستیکی یا PVC و چکمه های سنگین بپوشید. لباسهای پارچه ای طبیعی مانند پنبه نپوشید ، زیرا اسید سولفوریک به سرعت آنها را حل می کند.
سوم
برای مشاهده انواع دستگاه های تست باطری شرکت آیت تست ، استعلام قیمت بروز و خرید دستگاه تست باطری از حرفه ای تا پرتابل کلیک کنید.
باتری را جدا کرده و به مدت ۸ ساعت کنار بگذارید. با استفاده از تجهیزات ایمنی ، کابل متصل به ترمینال منفی (-) را جدا کرده و کابل را در جایی که نمی تواند به باتری اتصال کند ، کنار بگذارید. پس از آن ، کابل متصل به ترمینال مثبت (+) را جدا کرده و کنار بگذارید. هنگام کنار گذاشتن کابل مثبت ، مطمئن شوید که به سطوح فلزی خودرو اتصالی ندهد.
- به طور معمول برای جدا کردن کابل های باتری ، از آچار هلالی استفاده می شود. در موارد دیگر ، ممکن است کابل ها با چفت و بست یا گیره هایی متصل شوند که به راحتی با دست برداشته می شوند. در صورت نیاز به دستورالعمل های خاص ، به راهنمای محصول خود مراجعه کنید.
- اجازه دهید تا باتری در حالت قطع از کابلهای شارژر و یا خودرو به مدت ۸ ساعت استراحت کند. این کار برای از بین بردن شارژ سطحی باتری و بالا بردن دقت تست ضروری است. اگر این زمان را ندارید ، سعی کنید حداقل ۲ ساعت صبر کنید.
چهارم
درپوش های بالای سلولهای باتری را جدا کنید و بردارید.
- درپوش ها را کنار بگذارید تا آنها را گم نکنید.
- هر درپوش مربوط به یک محفظه جداگانه مایع (یا “سلول”) در داخل باتری است. هر سلول به صورت سری به یکدیگر متصل می شوند تا ولتاژ کل باتری را تشکیل دهند – برای مثال ، ۳ سلول ، هر کدام با ولتاژ ۲ ولت و در مجموع ۶ ولت.
پنجم
پمپ لاستیکی بالای هیدرومتر باتری را فشار داده و قسمت باز آن را داخل مایع قرار دهید. برای این کار یکی از سلولها را انتخاب کنید. فشردن پمپ لاستیکی قبل از قرار دادن انتهای باز در مایع باعث می شود تا هر زمان که آنرا آزاد میکنید مایع به داخل لوله کشیده شود.
ششم
الکترولیت را به داخل هیدرومتر بکشید و موقعیت قرارگیری شناور را مشخص کنید. شناور قطعه ای در داخل لوله استوانه ای هیدرومتر است که با بالا آمدن مایع الکترولیت در داخل آن شناور می شود. موقعیت شناور میزان وزن مخصوصی الکترولیت سلول مورد نظر را تعیین می کند. هیدرومتر را کاملاً قائم نگه دارید تا دقیق ترین قرائت را با شناور بدست آورید.
هفتم
وزن مخصوص و دمای الکترولیت را ثبت کنید. با استفاده از علامت های مقیاس وزن مخصوص در لوله هیدرومتر ، اندازه گیری مربوط به محل شناور را یادداشت کنید. با استفاده از یک دماسنج دمای مایع الکترولیت را مشخص کنید.
- به عنوان مثال ، شناور ممکن است با نشانگر برچسب ۱.۲۷۰ روی لوله مطابقت داشته باشد. این وزن مخصوص مایع است. وزن مخصوص آب ۱.۰۰۰ است. با این حال ، برخی از دستگاه های هیدرومتر نقطه اعشار را حذف کرده و مقدار ۱۲۷۰ را برای مایع الکترولیت باتری و ۱۰۰۰ را برای آب نشان می دهند.
- هنگامی که اندازه گیری های خود را ثبت کردید ، مایع را از هیدرومتر به سلول باتری بازگردانید.
هشتم
با توجه به دمای مایع الکترولیت مقدار وزن مخصوص بدست امده را اصلاح کنید. مقدار وزن مخصوص باتری های سرب اسیدی در دمای ایده آل ۲۷ درجه سانتی گراد در نظر گرفته می شود. به دلیل اینکه الکترولیت موجود در باتری شما احتمالاً در این دمای ایده آل نیست. برای تعدیل کلی ، ۰.۰۴ به قرائت وزن مخصوص برای هر ۶ درجه سانتی گراد بالاتر از دمای ایده آل اضافه کنید و مقدار مشابه را برای هر ۶ درجه سانتیگراد زیر ایده آل کم کنید.
- به عنوان مثال ، اگر اندازه گیری وزن مخصوص شما ۱.۲۷۰ و دما ۳۲ درجه سانتی گراد بود ، ۰.۰۴ را اضافه کنید تا ۱.۳۱۰ را به عنوان وزن مخصوص اصلاح شده بدست آورید.
- سازنده باتری شما ممکن است تنظیمات دما بیشتری را ارائه دهد ، احتمالاً شامل فرمول های ریاضی اساسی تا حدودی پیچیده. نمودار راهنمای تولید کننده باتری خود را بررسی کنید.
نهم
چگالی الکترولیت سایر سلولهای باتری را نیز با همین روش بدست آورید. این کاملاً ضروری نیست ، اما اگر هر سلول را به طور جداگانه بررسی کنید ، از سلامت کلی باتری خود مطلع خواهید شد. همان روال قبلی را دنبال کنید و به یاد داشته باشید که وزن مخصوص را بر اساس دما تنظیم کنید.
- اگر چگالی الکترولیت در سلولهای باتری شما با یکدیگر اختلاف بالایی دارند (بیشتر از ۰.۰۵) ، ممکن است باتری شما نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد.
دهم
وزن مخصوص الکترولیت سلول های خود را با جدول عمق تخلیه (DoD) مقایسه کنید. این نوع جدول نشان می دهد که وزن مخصوص نوع خاصی از باتری شما در مراحل مختلف دشارژ چقدر باید باشد. از آنجا که قبل از آزمایش باتری خود را به طور کامل شارژ کرده اید ، وزن مخصوص الکترولیت باتری شما باید با موارد ذکر شده برای سطح DoD 0٪ مطابقت داشته باشد. اگر قرائت شما با اعداد در سطح ۲۰، ، ۳۰، ، ۶۰، و غیره مطابقت دارد ، باتری شما در سلامت کامل کار نمی کند.
- برای دقیق ترین اطلاعات ، دفترچه راهنمای باتری ، وسیله نقلیه یا سایر محصولات باتری خود را برای یک جدول DoD خاص بررسی کنید. در غیر این صورت ، از یک جدول DoD عمومی استفاده کنید.
- به عنوان مثال ، جدول DoD ممکن است نشان دهد که یک باتری ۱۲ ولت باید دارای وزن مخصوص ۱.۲۶۵ در ۰٪ DoD باشد. در ۳۰٪ DoD ، این رقم ممکن است ۱.۲۱۸ و در ۵۰٪ ، ۱.۱۹۰ باشد.
منبع:Check-Lead-Acid-Battery-Health
روش تست باتری ماشین به کمک دستگاه های تستر باتری حرفه ای
بدون شک بهترین و دقیقترین روش تست باتری استفاده از دستگاه های تست باتری می باشد. اساس کار این دستگاه ها تخلیه الکترکی باتری (دشارژ باتری) با جریانی حدود سه برابر ظرفیت اسمی آن می باشد. به عنوان مثال باتری ۷۴ آمپر ساعت را با جریان سه برابری آن یعنی ۲۲۰ آمپر در مدت زمان مشخصی تخلیه میکند. اگر ولتاژ نهایی دشارژ در مدت زمان مربوطه از حد مشخصی پایین تر نرود نشان از سلامت باتری دارد.
یک دستگاه تست باتری مناسب باید خصوصیات ویژه ای داشته باشد تا اینکه بتواند سلامت و عملکرد باتر ها را بادقت و بدون خطا ارزیابی کند. این خصوصیات در مقاله ای با عنوان خصوصیات یک دستگاه تست باتری حرفه ای ذکر شده است لطفا مطالعه کنید.
همچنین بخوانید:روش تست باتری با استفاده از تستر BT235 آیت تست
شرکت آیت تست تولید کننده دستگاه های تست باتری حرفه ای با دقت بسیار بالا می باشد که عملکرد و توان آنها بارها توسط مشتریان عزیز ما بیان شده است. تمامی تسترهای باتری آیت تست مورد تایید کارخانجات بزرگ باتری سازی کشور ازجمله سپاهان باتری و توان باتری می باشند. از محصولات ما دیدن فرمایید.